7 Ağustos 2009 Cuma

Fazel Sheikh

Alıntı değildir.Yazı kaynak gösterilmek kaydıyla kullanılabilir.

Fazel Sheikh fotoğraflarını ve temalarını popüler sitelerdeki HDR fotoğraflarında bulmanız imkansız. İnsanın içine işleyen bir gerçeklik ve bizim dünyamıza uzak ama bir o kadar da gerçek görselleri, kalbimizden pençeleriyle yakalayan hüznü, fotoğrafın sadece renkli bir şölen, isabetli bir teknik mükemmelliyet veya bilgisayar arka planından (wallpaper) 'dan ibaret olmadığını aslı itibarı ile anlatacağı ve taşıyacağı çok şey olduğunu hatırlatıyor.
Fazel Sheikh 'i izlemek ve incelemenin tarz ve neden oluşturmada önemli olduğunu düşünüyorum.



Princeton Üniversitesini tamamladıktan sonra burs'lu olarak Afrika'ya giden sanatçı, burada gördükleri ve deneyimleri ile fotoğrafı bir sanat olmaktan çıkarıp bir amaç, ideal ve hayat tarzına dönüştürmüştür. Geniş açı dergisinin Kasım-Aralık 2004 tarihli 38. sayısında Sayfa 43 'den başlayan sn.Pınar Üstünün'nün yaptığı söyleşide Fotoğrafçı ilk çıkışını anlatırken şöyle demektedir;
" Emmet Gowin'den aldığım sayılı fotoğraf dersinden sonra fotoğrafa duyduğum ilgiyi fark ederek özelikle üniversitein son yıllarında fotoğraf sanatı hakkındaki derslere ağırlık vermeye çalıştım. Aynı zamanda politika, insan hakları ve sosyoloji gibi kounlarda da birçok dersler aldım ve üniversiteyi bitirir bitirmez Afrika kıtasını araba ile keşfetmeye karar verdim.... Bu benim için baba memleketi ve köklerimin keşfiydi. Aynı zamanda kendimi de keşfetiğim bir seyahat oldu."
Sadece makine teknik özeliklerinin konuşulduğu ve tüketim toplumu politikası gereği hızla yayıldığı dünyamızda Fazal Sheikh'in bu hikayesi aslında neyin fotoğrafı ve fotoğrafın rolü hakkında çok belirgin bir tanım içeriyor. Yolda gördüğümüz her göze hoş gelen imaj yerine "belge" içeriği ile içsel ve köklere yolculuğu şahsen önce kendisine belgeleyen bir anlayışın gücünü his etmemek mümkün değil. Peki yeryüzünde "köklerine" yolculuktan etkilenmeyecek hele görselikle paylanmış bir yolculuktan etkilenmeyecek bir bilinç var mıdır ?. Belki de portre, hikaye ve fotoğraflardaki güç bu içten kopan makine markasından(!) bağımsız anlatı da yatmaktadır.
Fazel Sheikh; Fotoğraf neden ? sorusunun en önemli cevaplarından biri olduğunu düşünüyorum ve bana göre cevapta ;




"Fotoğraf gözün değil, ruhun gördüğüdür."


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder